browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

De nieuwe realiteit

Posted by on 19 mei 2011

Soms stuit je (na een tip van een collega) op een goed filmpje op YouTube. Er zijn al vele clipjes over de ontwikkelingen van social media gemaakt, maar ik had nog niet eerder een Nederlandse versie opgezocht. En met de indringende muziek erbij maakte dit clipje indruk op mij.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=eejYHRIhgko]

Interesse
Vanuit mijn vak ben ik bovenmatig geïnteresseerd in de mogelijkheden en kansen die social media bieden. Voor bedrijven en organisaties is het via die kanalen mogelijk rechtstreeks met de buitenwacht te communiceren, zonder tussenkomst van bijvoorbeeld de journalistiek of een brancheorganisatie. Erg interessant wat deze wijze van communiceren gaan betekenen in de wereld. Want dit is de nieuwe realiteit.

Voordelen
Vanuit mijn persoon ervaar ik ook de voordelen van het web en sociale media.  Mijn blog/site bestaat al sinds 2005, doel voor mij was om foto’s van vakantie en mijn schilderijen eenvoudig te kunnen laten zien aan anderen. En dat doe ik nog steeds. Ik kan inmiddels rekenen op een vaste schare bezoekers, gezien de statistieken 🙂

Twitter
Ik was er ook snel bij met een Hyves profiel. Inmiddels heb ik dat ingeruild voor Facebook omdat ik dat qua uitstraling en gebruik mooier en makkelijker vind. LinkedIn heb ik ook, ik gebruik het als online CV en verder niet heel actief. Sinds oktober 2009 twitter ik. Ik zal eerlijk bekennen dat ik in het begin ook sceptisch was over twitter. Wat moet je daar nu mee? Al snel ontdekte ik waarom ik het een prettig medium vind.

Voor mij is twitter mijn dagelijkse portie (wereld)nieuws (ik volg journalisten, media), ik kan er mijn vak op een simpele manier mee bijhouden (via vakgenoten, brancheorganisaties, (oud-)collega’s), ik volg webwinkels voor de laatste aanbiedingen en ik volg organisaties en bedrijven die met mijn hobby’s te maken hebben. Op die manier heb ik al veel nieuwtjes als een van de eersten gehoord én kunnen delen, mensen leren kennen met een gezamenlijke interesse én relevante contacten gelegd.

Vervanging
Tot slot, niet onbelangrijk: veel vrienden, familie, collega’s en kennissen zitten inmiddels ook op twitter waardoor het online contact met hen niet meer via mail (of SMS) verloopt, maar via een tweet of DM (direct message = privé bericht). Het kost mij daarom ook niet meer tijd, omdat het andere kanalen vervangt. En op sommige avonden lijkt twitter eerder op een chatsessie met meerdere personen tegelijk.

Mijn tweets
Ik twitter over de dingen die in mijn leven gebeuren en die voor anderen leuk of de moeite waard kunnen zijn om te lezen. Niet alles wat ik doe of meemaak twitter ik in tegenstelling wat sommigen denken 🙂 . Het is een laagdrempelig kanaal dat ik vooral zie als microblogging. Een blog schrijven kost meer tijd dan het sturen van een tweet.

Lijstjes
Ik volg momenteel 600 personen/bedrijven. En nee, dat is dus niet meer allemaal te volgen 🙂 Ik maak daarom graag gebruik van lijsten. De collega’s bij elkaar in een lijst, familie en vrienden in een andere lijst. En dan nog de lijsten die met mijn vak of hobby’s te maken hebben. Wil ik snel op de hoogte zijn, dan lees ik alleen díe lijst die me op dat moment het meest interesseert. Vooral handig dus.

 

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=eejYHRIhgko]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.