Westerstorm in Nederland. Voor mij betekent dat een continue behoefte om de diverse newsfeeds te verversen. Twitter, Nu.nl, NOS, RTL, kom maar door met die info en filmpjes. En de NS Reisplanner met een schuin oog in de gaten te houden. Met een uur vertraging ’s ochtends op kantoor aankomen, was ingecalculeerd want vooraf goed geïnformeerd door de NS.
Maar dan in de middag…. het hoogtepunt van de storm voorbij…. Rijden ze al weer? Nee! Helaas een pushbericht dat de treinen die dag waarschijnlijk helemáál niet meer rijden. Oei. Maar eens een rondje over de afdeling wandelen. Het gonsde al flink: wie is er met de auto vandaag? Welke collega gaat richting het Zuiden? Kan ik meerijden?
Op twitter ontstond inmiddels door een geweldig initiatief van Ionica Smeets het fenomeen Stormpoolen! Vooral via Twitter werden OV-reizigers aan automobilisten gekoppeld. Mensen die elkaar niet kennen helpen elkaar in barre tijden. Via de #stormpoolen kwamen vraag en aanbod bij elkaar.
En dan op kantoor: de receptionisten van ons kantoorpand to-the-rescue! Via het interne omroepsysteem (denk: Toren C) galmde het in onvervalst Rotterdams: “Wie wil meerijden in de richting van Utrecht kan NU naar beneden komen, er zijn 5 auto-plaatsen te vergeven.” En zo volgden nog wat windrichtingen, naar Gouda, naar Amsterdam, naar Den Haag, Boskoop (!) en ook richting het Zuiden.
Mooi geregeld!
Toch geen gebruik van gemaakt…. Want inmiddels was de #domibo ook ter sprake gekomen en besloten een aantal fijne collega’s spontaan tot een #stormibo en aansluitend hapje eten. Hop die auto in en rijden maar. Bij Castellum in De Meern prima gegeten en een erg gezellige avond gehad. Omdat Utrecht CS overvol met gestrande reizigers stond en er nog maar slechts 2 sprinters naar Den Bosch zouden rijden, heeft mijn persoonlijke held Rob mij ’s avonds ook nog eens in Utrecht opgehaald. ♥
One Response to #stormpoolen